Thursday 29 October 2015

Apa Yang Akan Terjadi Jika Anda Mencabut Bulu Hidung

Dunia moden telah membawa banyak peraturan tentang kebersihan diri dan kecantikan. Ramai orang ingin kelihatan menurut peraturan-peraturan ini dan biasanya melakukan banyak perkara gila untuk mencapainya. Walau bagaimanapun, sains mengatakan bahawa beberapa rawatan kecantikan dan produk  moden adalah sangat berbahaya untuk badan serta boleh menyebabkan banyak kemudaratan dan penyakit-penyakit yang serius.


NOSE





Salah satu isu yang mana kajian-kajian sains sangat menitik beratkan ialah pembuangan bulu-bulu menggunakan kaedah lilin. Wanita-wanita dan sesetengah lelaki moden pada hari ini membuang bulu-bulu badan dengan kaedah mudah dan sangat menyakitkan  ini. Kaedah melilin atau waxing kaki, lengan dan mana-mana bahagian yang lain untuk kelihatan lebih menarik tanpa bulu bukan lagi sekadar mitos dan semakin ramai orang melakukannya setiap hari.



Para saintis mendapati cara ini sama sekali tidak elok untuk badan. Membuang bulu dari badan anda dalam apa-apa cara sekali pun mungkin boleh mencetuskan beberapa penyakit serius, jangkitan, radang, parasit dan juga boleh membawa kepada kematian. Ini adalah kerana kerana terdapat sistem saraf di kulit dan beberapa tindakan sahaja merosakkannya. Salah satu masalah yang paling serius adalah mencabut bulu hidung. Ia akan merosakkan kulit dalam hidung yang mana liang yang terhasil dari mencabut bulu hidung tadi akan berdarah dan ini adalah satu tempat yang sesuai bagi pembiakan parasit, bakteria dan kulat.

(Amoeba adalah kuman yang boleh merosakkan saraf dan otak)


Amoeba yang dapat bersarang dalam folikel-folikel dari rambut dengan sangat cepat boleh berkembang dan dihantar ke otak. Di sini ia akan memusnahkan saraf dan tisu yang boleh menyebabkan penyakit yang serius dan juga kematian.

Jika terfikir mencabut atau waxing bulu dari hidung fikirlah dua kali. Jika anda merasakan bahawa bulu hidung menghodohkan penampilan atau mahu mengikuti perkembangan trend semasa, rapikan sahaja dengan gunting. Sebelum mendapatkan apa-apa rawatan atau produk kecantikan pertama-tama fikirkan dahulu masalah-masalah dalaman dan perubahan-perubahan penampilan yang akan timbul dari tindakan tersebut.

* Ingat Fikir Dulu Sebelum Buang Bulu Hidung



No comments:

Post a Comment