Wednesday 28 October 2015

20 Khasiat Halia Yang Ramai Tidak Tahu!



Halia telah digunakan dalam banyak negara dalam banyak hidangan yang lazat. Setelah  mengetahui tentang khasiat-khasiat halia, adalah baik untuk anda mula menjadikannya sebagai bahan dalam hidangan anda atau sebagai minuman.
Teh halia amat mudah disediakan, anda hanya perlu rebus hirisan halia. Anda boleh tambahkan lemon atau limau nipis untuk menambahkan lagi rasanya.

Pencegahan dan rawatan

1. Melawan  Barah / Kanser

Halia mampu merawat banyak penyakit, dan barah ovari adalah satu darinya. Ia menentang sel-sel barah dengan cara merencatkannya. Oleh itu, tambahkan halia dalam hidangan harian anda.

2. Membantu masalah kerengsaan perut

Halia membantu pengidap-pengidap yang mengalami masalah dalam perut dengan terhadap kesan-kesan sampingan penyakit-penyakit mereka. Ianya boleh diambil sebagai makana tambahan (supplement), teh atau dalam bentuk pil atau kapsul dan setiap bentuk mana pun ianya dapat meningkatkan kesihatan sistem penghadaman serta serta usus dengan berkesan.

3. Menghalang nyanyuk

Halia juga boleh menghalang kehilangan dan kemerosotan sel-sel cerebral yang boleh menyebabkan tanda-tanda nyanyuk. Jika anda sejarah keluarga anda terdapat penyakit nyanyuk, maka anda haru mengamalkannya.

Mengurangkan berat badan

4. Meningkatkan selera makan

Jika anda mempunyai kurang selera makan, halia merangsangkan kelaparan dan ianya juga membantu memproses makanan dengan lebih baik. Jika anda mempunyai masalah berkaitan selera makan, mulakan memakan halia.

5. Membantu menurunkan berat badan

Berat badan berlebihan adalah tidak menyihatkan dan jika anda ingin kurangkan berat yang lebih, halia boleh membantu. Halia telah terbukti dalam mengurangkan pengumpulan lemak.

6. Melegakan otot-otot yang keletihan

Halia juga membantu selepas melakukan senaman kardio yang berat kerana otot-otot badan menjadi letih. Halia akan memulihkan otot-otot yang letih dan akan bersedia untuk latihan yang seterusnya. Anda akan lebih bertenaga dan dengan cara ini anda akan membakar lebih kalori.

7. Mengawal paras gula

Halia juga membantu mengekalkan paras gula pada tahap yang sesuai. Ini adalah penting untuk mengurangkan berat badan dan untuk mengekalkan mood yang baik sepanjang hari. Jika anda mula mengamalkan halia,  anda tidak akan mempunyai masalah dengan kandungan gula yang tidak stabil.

8. Membantu badan menyerap nutrisi

Jika anda ingin mempunyai badan yang sihat, adalah amat penting untuk anda mendapat nutrisi-nutrisi yang betul. Jika anda mempunyai berat badan yang berlebihan dan tidak mengambil nutrisi yang betul, mulakan mengambil halia bagi membantu badan anda menyerap nutrisi dari makanan tambahan bila anda mula mengamalkannya.

Kesihatan yang menyeluruh






9. Membantu masalah alahan ketika hamil

Bagi mereka yang mengalami alahan ketika hamil, halia mampu membantu. Ambillah dalam bentuk pil, kapsul atau teh.

10. Mengurangkan keradangan sendi

Halia boleh mengurangkan kesakitan yang disebabkan oleh radang sendi. Halia telah terbukti sebagai penawar yang terbaik bagi jutaan manusia yang mengidap radang sendi setiap tahun. Ambilkan dalam bentuk pil bagi menghilangkan kesakitan.

11. Membuka saluran pernafasan yang keradangan

Bagi mereka yang mengalami masalah asma atau lelah selalu menggunakan ubat-ubatan yang berasaskan steroid. Halia boleh mengurangkan radang dan juga melegakan kesan-kesan ketika perawatan. Ia tidak boleh menyembuhkan asma tetapi ia boleh mengurangkan gejala-gejalanya.

12. Meningkatkan peredaran darah

Halia juga boleh membantu dalam masalah peredaran darah. Ia meningkatkan peredaran darah, menjadikan anda lebih bertenaga. Ia membuka saluran darah yang mana meningkatkan peredaran darah.

Penyakit-penyakit ringan





13. Membantu dalam reput fros

Teh halia adalah menakjubkan jika anda mengalami reput fros kerana ia boleh membantu dalam proses penyembuhan. Ia akan membantu bahagian yang terjejas untuk pulih lebih cepat dengan meningkatkan peredaran darah. Hanya 8 auns (230 gm) setiap hari.

14. Menghentikan mabuk perjalanan

Halia telah digunakan dalam mabuk perjalanan seperti mabuk darat dan mabuk laut dengan berkesan. Khasiatnya amat besar sehingga ia digunakan sebagai penawar mabuk perjalanan seperti Dramamine.


15. Melegakan pedih ulu hati

Jika anda kerap menderita sakit pedih ulu hati, halia sangat berkesan dalam menangani masalah ini. Ianya lebih berkesan berbandingkan ubat-ubatan biasa. Ianya melawan asid yang menyebabkan pedih ulu hati dan tiada kesan sampingan.

16, Masalah kekembungan

Jika anda kerap kembung, amalkan selalu the halia sebelum tidur kesannya lebih kuat ketika malam. Ia akan menyelesaikan masalah ini dengan cepat tanpa kesan sampingan.

17. Melegakan kesakitan

Halia bersifat mengawal tahap hormon dan sebab itu dikenali sebagai pelega kesakitan.  Jika anda merasa sakit,  minum secawan teh halia pada permulaan  pagi dan kesakitan akan hilang.

18. Melegakan resdung

Jika anda menggunakan ubat semula jadi untuk masalah resdung,  cuba gunakan  halia. Ia lebih berkesan dari ubat-ubatan semula jadi yang lain. Ia akan meningkatkan pengeluaran rembesan melalui melegakan kesumbatan oleh resdung. Setiasa amalkan teh halia untuk keperluan anda.

19. Menghilangkan bau nafas

Selepas makan, amalkan halia kerana ia akan membuat nafas anda segar. Ia akan menghalang bau nafas yang  busuk selepas makan. Teh halia juga merupakan pilihan yang baik kerana ia menghilangkan bau busuk  terutamanya selepas memakan bawang putih atau minum kopi espreso.

Rempah Hebat!

20. Meningkatkan keinginan seks

Ia meningkatkan rangsangan seksual dengan amat baik sekali kerana ia bersifat meningkatkan peredaran darah. Ramai orang mendakwa bahawa mereka telah meningkatkan keinginan seks selepas menggunakan halia dalam makanan mereka. Ia berkesan  pada lelaki dan wanita. Amat baik untuk hubungan intim suami isteri.



Sumber:  healthyfoodteam.com

No comments:

Post a Comment